افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را بگونه ای متفاوت انجام می دهند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶
خانه » محرم 95 » چرا حوری بهشتی پاداش مردان است؟ پس زنان چه؟!

اطلاعیه سایت

چرا حوری بهشتی پاداش مردان است؟ پس زنان چه؟!

چرا حوری بهشتی پاداش مردان است؟ پس زنان چه؟!

چرا اینقدر در قرآن از حوریان بهشتی به عنوان پاداش مردان گفته شده؟ و چرا بخاطر زنان چنین پاداشی نیست؟آیا این موضوع با عدالت خدا در منافات نیست؟

چرا حوری بهشتی پاداش مردان است؟ پس زنان چه؟!

 این سوال مطرح است که چرا اینقدر در قرآن از حوریان بهشتی به عنوان پاداش مردان گفته شده؟ و چرا بخاطر زنان چنین پاداشی نیست؟ آیا این موضوع با عدالت خدا در منافات نیست؟ در ضمن شاید زنی دلش نخواهد همسرش حوری بهشتی داشته باشد.

 

پاسخ

بنا به آنچه در قرآن کریم آمده است: زنان با ایمان در قیامت در کنار زنان بهشتى (حورالعین) با مردان بهشتى قرین می باشند.

و زنان با ایمان با همسران با ایمان خود وارد بهشت می شوند.

اُدْخُلُوا اَلْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُکُمْ تُحْبَرُونَ‏ وارد بهشت شوید شما و همسرانتان در نهایت شادباش‏(زخرف، آیه ۷۰). و منظور از ازدواج، همان زنان با ایمانى هستند که در دنیا بودند. (تفسیر المیزان، ج ۱۸، ص ۱۲۹).

و بودن در کنار همسران با ایمان و مهربان هم براى مردان لذت‏بخش است و هم براى زنانشان.

 

۲- هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فِی ظِلالٍ عَلَى اَلْأَرائِکِ مُتَّکِؤُنَ‏؛ آنها و همسرانشان در سایه‏ هاى قصرها و درختان بهشتى بر تخت‏ها تکیه زده ‏اند (یس، آیه ۵۶).

 

و آیاتى که داخل شدن همسران صالح را به بهشت وعده داده شده است. از جمله:

رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ اَلَّتِی وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ اَلْعَزِیزُ اَلْحَکِیمُ‏(مؤمن، آیه ۸). جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ‏(رعد، آیه ۲۳).

 

از آیات استفاده میشود که زنان و مردانى که دردنیا همسر یکدیگرند هرگاه هر دو با ایمان و بهشتى باشند در آنجا به هم ملحق می شوند و با هم در بهترین شرایط و حالات زندگى می کنند و حتى از روایات استفاده می ‏شود که مقام این زنان برتر از حوریان بهشت است به خاطر عبادات و اعمال صالحى که درجهان انجام داده‏ اند، و در برخی منابع کلامى و روایى چنین آمده که در روز قیامت، اگر همسر زن مؤمن، اهل بهشت بود، او را اختیار می ‏کند و اگر از اهل جهنم بود، یک مرد را از میان مردان بهشتى برمی ‏گزیند. شاید فلسفه این کار این باشد که زن برخلاف مرد، از نظر طبیعت تعدّد پذیر نیست. به همین جهت مردى را انتخاب می کند.

 

اما گروهى – از جمله آیت‏ اللَّه مکارم شیرازى در مقابل مدعی اند که ‏حورالعین می ‏تواند مذکّر هم باشد. بر اساس این نظر شاید علت اینکه اوصاف حورى که در قرآن به کار رفته، بر مؤنث دلالت می ‏کند، به این جهت باشد که گفتگو و محاوره در آن آیات، با طایفه مردان مؤمن بوده است، نه با زنان مؤمن دنیوى.

از رو شیوه محاوره اقتضا دارد که چنین اوصافى براى این موجودات ذکر شود.

از مضمون برخى آیات و روایات، چنین برمی ‏آید که مسئله لذت‏هاى جنسى اختصاصى به مردان ندارد؛ بلکه زنان نیز در بهشت می ‏توانند براى خویش شوهرانى دلخواه برگزینند.

اصطلاح «حور» نیز اختصاصى به زنان ندارد؛ بلکه حورهاى مذکر نیز در بهشت وجود دارند.

براى نمونه از امیرمؤمنان‏ علیه السلام روایت شده است: «در بهشت بازارى است که در آن خرید و فروشى نیست؛ تنها در آنجا تصویر مردان و زنان وجود دارد. هر کس که تمایلى به آنان پیدا کند، از همان جا بر او وارد می شود» بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۴۸.

 

در بهشت هم حوریان بهشتى وجود دارند که از نعمت‏هاى بهشتی اند و در دنیا نبوده ‏اند و هم زنان دنیا – که اهل بهشت باشند با زیبایى و شکوهى برتر از حوریان در بهشت حضور دارند و چنانچه مایل باشند، به شوهران خویش می پیوندند.

 

بنابراین لذت‏هاى بهشت مخصوص مردان بهشتى نیست، بلکه کسى که داخل بهشت می ‏شود از نعمت‏ها و زیبایی ‏ها لذت خواهد برد.

 

چنان که قرآن مى ‏فرماید: وَ فِیها ما تَشْتَهِیهِ اَلْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ اَلْأَعْیُنُ‏ در بهشت آنچه دل خواهد و چشم از آن لذت می ‏برد موجود است ‏(زخرف، آیه ۷۱) و درامر نیز بین مرد و زن بهشتى فرقى نیست هر کدام از آنها هر نوع لذتى بخواهند بر ایشان موجود است و براى زنان بهشتى نیز مردان بهشتى به دلخواهشان هست.

گرداوری: جام نیوز

‘); d.write(‘


گرداوری شده : ایران فراز

اشتراک گذاری مطلب
تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A