بهتر است روی پای خود بمیری تا روی زانو‌هایت زندگی کنی.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
خانه » محرم 95 » «صداوسیما فکر می‌کند هنوز می‌تواند خبرها را بایکوت کند»

اطلاعیه سایت

«صداوسیما فکر می‌کند هنوز می‌تواند خبرها را بایکوت کند»

«صداوسیما فکر می‌کند هنوز می‌تواند خبرها را بایکوت کند»

عملکرد رسانه‌ها در انعکاس رویدادهایی که پای منافع ملی در میان است، همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های اهالی قلم و کارشناسان رسانه محسوب می‌شده و می‌شود.

«صداوسیما فکر می‌کند هنوز می‌تواند خبرها را بایکوت کند»

یکی از موارد صحبت‌های اخیر ترامپ است و اتحاد ملی که پس از آن در جامعه رقم خورد. چند روز است صحبت‌های اخیر ضدایرانی ترامپ درباره برجام، گزارش‌ها و تحلیل‌های اصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها را تحت تاثیر خودش قرار داده است. اما در میان این گزارش‌ها و تحلیل‌ها، بعضا مطالبی دیده می‌شود که به تاثیر از نگاه جناحی، یکدلی رسانه‌ها را تا اندازه‌ای برهم می‌زند. 

در همین راستا یوسف خجیر، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگویی با ایسنا عملکرد رسانه‌ها شامل شبکه‌های تلویزیونی، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی را مورد ارزیابی قرار داد.

شبکه‌ خبر برنامه‌ریزی مشخصی نداشت

خجیر با اشاره به عملکرد شبکه‌ خبر در انعکاس اخبار مربوط به سخنرانی ترامپ و اتفاق‌های پس از آن، گفت: همان‌طور که می‌دانید تلویزیون اصلاً سخنرانی ترامپ را پخش نکرد. این عملکرد نشان داد که تلویزیون هنوز به مخاطب و تکنیک‌های رسانه‌ای نگاه سنتی دارد و این تصور را دارد که برجسته‌سازی، اولویت‌گذاری و بایکوت برخی اخبار همچنان در تسلط رسانه ملی است. در حالی که این نگاه در شرایط امروزی و با وجود گسترش رسانه‌های اجتماعی و دسترسی مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای کاملاً اشتباه است. ما شاهد بودیم که رسانه‌های دیگر سخنرانی ترامپ را کامل پوشش دادند و توانستند برجسته‌سازی و اولویت ذهنی مخاطبان را مشخص کنند.

او با بیان اینکه «به طور کلی رویکرد شبکه خبر بیشتر خبرمحور است و کمتر به سبک‌های دیگر همانند ارائه تحلیل و تفسیر می‌پردازد»، ادامه داد: ضعف دوم رسانه ملی این بود که پس از پخش سخنرانی آقای روحانی، برنامه تحلیل‌محوری پخش نکرد و برنامه‌ها صرفاً گزارش رویداد بودند. همچنین فقدان سناریونویسی نیز در برنامه‌های شبکه خبر احساس می‌شد. به هر حال از قبل مشخص بود که ترامپ می‌خواهد در روز جمعه درباره برجام سخن بگوید و موضع خودش را درباره برجام و سپاه اعلام کند. درشرایط یک رسانه خوب باید سناریوهای مختلفی را درباره سیاست‌های احتمالی ترامپ در نظر می‌گرفت و بر اساس آنها برنامه‌های خود را تنظیم می‌کرد. اینکه در صورت تایید یا لغو برجام توسط ترامپ یا اینکه تایید نکند و خارج هم نشود، همانند همان اتفاقی که افتاد، شبکه خبر می‌توانست در باره هر یک از حالات، سناریوهای مختلفی را طراحی کند و به تحلیل شرایط بپردازد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی درباره شبکه تلویزیونی صحبت می‌کنیم باید شبکه‌های ماهواره‌ای را نیز مورد توجه قرار دهیم. درباره این رویداد شاهد بودیم که بسیاری از شبکه‌ها همانند «بی‌بی‌.سی»، «فرانس ۲۴»، «الجزیره» و «سی‌.ان.ان» عملکرد بهتری و سناریوی مشخصی داشتند. به عنوان مثال شبکه «بی‌.بی‌.سی» از ساعت ۶ عصر درباره این موضوع برنامه داشت و علاوه بر پخش مستقیم سخنرانی ترامپ، قبل و بعد از سخنرانی نیز تحلیل و گفت‌وگوهای گوناگونی ارائه کرد. اما این برنامه‌ریزی را ما در رسانه ملی نداشتیم.

نگاه جناحی به وحدت ملی غالب شد

خجیر همچنین با اشاره به عملکرد مطبوعات در انعکاس اخبار پس از سخنرانی ترامپ در روز جمعه، بیان کرد:‌ طبیعتا‍ً ما توقع نداریم مطبوعات همانند رسانه‌های اجتماعی عمل کنند. رسانه‌های اجتماعی به دلیل اینکه بی‌زمان و مکان هستند، سرعت انتشار بالایی دارند و قرار نیست که روزنامه هم این سرعت انتشار را داشته باشد. اما روزنامه‌ باید کارویژه و وظیفه اصلی خودش را درست انجام دهد. در شرایط امروزی اطلاع‌رسانی اخبار بر عهده رسانه‌های اجتماعی، اما ارائه گزارش‌های فرآیندمدار و تحلیل و گفت‌وگو بر عهده روزنامه‌هاست؛ این در حالی است که متاسفانه در انعکاس این رویداد اخیر شاهد عملکرد تحلیل‌محوری در روزنامه‌ها نبودیم. 

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر جریان‌سازی‌های رسانه‌ای

خجیر همچنین درباره تاثیر شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های ایجاد شده بر جریان‌سازی‌های رسانه‌ای، گفت: درمیان رسانه‌های اجتماعی توانستند فعالیت خوبی داشته باشند. این فعالیت خوب به سرعت بالای انتشار اخبار درشبکه‌ها مربوط نمی‌شود؛ چراکه این ویژگی از جمله محاسن رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شود و نه توانمندی آنها. دررویداد اخیر فعالیت خوب شبکه‌های اجتماعی به بسیج‌سازی، کمپین‌سازی و جریان‌سازی خبری برمی‌گردد.

خجیر در پایان، سخنان خود را اینگونه جمع‌بندی کرد که «در کل می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که شبکه‌های اجتماعی در عرصه ایجاد همبستگی ملی، خبرسازی و انتشار اخبار از سایر رسانه‌ها موفق‌تر بودند. همچنین باید به این نکته توجه کرد که انتشار موضوعات بین‌المللی در رسانه‌های داخلی باید با حساسیت‌ ویژه‌ای مطرح بشود؛ به نحوی که مصالح و منافع ملی را پوشش دهد. دلخوری‌های حزبی و جناحی ذیل منافع ملی تعریف می‌شود.»

گرداوری:آفتاب

‘); d.write(‘


گرداوری شده : ایران فراز

اشتراک گذاری مطلب
تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A