آینده را قضا و قدر می سازد و امید و تلاش تو آن را می گذراند.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷
خانه » بیوگرافی » جایگاه زنان در بازار کار کشورهای در حال توسعة مسلمان و غیرمسلمان (۱۹۹۵-۲۰۱۰)

اطلاعیه سایت

جایگاه زنان در بازار کار کشورهای در حال توسعة مسلمان و غیرمسلمان (۱۹۹۵-۲۰۱۰)

جایگاه زنان در بازار کار کشورهای در حال توسعة مسلمان و غیرمسلمان (۱۹۹۵-۲۰۱۰)


چکیده

در طول تاریخ بشر زنان همواره نقش شایان توجهی در تحولات اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی ایفا کرده‌اند. امروزه با وجود پیش‌رفت‌های همه‌جانبه در علوم طبیعی و انسانی، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه سهم زنان در فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال پایین است. در مطالعات توسعه، گاه این پرسش مطرح شده که آیا دلیل این مشارکت اندک زنان در این کشورها باورهای سنتی یا دینی است؟ در این مقاله با انتخاب ۱۶ کشور در حال توسعه و توسعه‌یافتة اسلامی و غیراسلامی با ارائة تحلیلی آماری از وضعیت مشارکت زنان در بازار کار کشورهای بررسی‌شده، جایگاه زنان در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان مقایسه شده است. در نهایت با استفاده از روش تاکسونومی عددی نشان داده شده است که کشورهایی که از نظر وضعیت اشتغال شرایط بهتری را برای زنان فراهم کرده‌اند از نظر شاخص‌های اقتصادی در وضعیت مناسب‌تری قرار دارند و تفاوت‌های دینی در نرخ مشارکت زنان نقش نداشته است.

کلیدواژه ها: بازار کار؛ اشتغال زنان؛ کشورهای مسلمان و غیرمسلمان؛ تفاوت‌های دینی

نویسندگان:

زهرا کریمی: دانشگاه مازندران

الهام جهانتیغ: دانشگاه مازندران

 سهند ابراهیمی پور فائز: مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی

فصلنامه پژوهش نامه زنان – دوره ۷، شماره ۱۵، بهار ۱۳۹۵٫

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.  



منبع: گپینو

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A